Julebrev 2008

Kære familie og venner.

Så er året 2008 snart forbi. Traditionen tro vil vi også i år sende et julebrev med billeder af de oplevelser, som vi har haft i årets løb. Julen i år vil vi tilbringe i de hjemlige strøg - dels i sommerhus - dels hos Annette og Per i Rungsted. Den 1. december rejste Kirsten og Henrik sammen med deres børn til Thailand, hvor de i 3 måneder skal rejse rundt i Østen og nyde livet. Det er vist nok den sidste del af forældreorloven, som de har.

Året 2008 har for os været præget af "den tredje alder". Flemming kom jo i 2007 på efterløn og har dermed frihed - i hvert fald uden arbejdsgiverindblanding - til at planlægge sit liv. Elise gik den 1. september 2008 over til deltidsarbejde, således at hun er på 4 dags uge - og dermed har fri hver fredag. Det giver os jo lejlighed til at være mere sammen og tage på udvidede weekend ture - ligesom overskuddet til at foretage os noget sammen med vores 4 børnebørn er meget større.

Herudover nyder vi vores hjem - både her i Frederikssund og på Jungshoved. Vi har fået øjnene op for naturen - de mange forskellige fugle - de grønne skove -  vildtet - og udsigten over vandet giver os ro i sjælen.

Billeder fra året der gik

Her kommer nogle billeder fra året, der gik.
- Først lidt vejledning: Hvis du klikker på en overskrift, kommer du til et billedalbum med masser af billeder, som uddyber overskriften. Hvis du klikker på et billede kommer du typisk til en større version af billedet. Brug "pil tilbage" for at komme retur til julebrevet.

Jungshoved Kirke i foråret 2008

080301 Tur til Thailand og Malaysia 2007-2008

Fra begyndelsen af november 2007 og 3 måneder frem var Flemming i Østen og sejlede som gast på "Det Gode Skib Anaconda"-  en langturssejler fra København. Anaconda var på vej Jorden rundt og var nu nået til Thailand. Flemming sejlede sammen med en bekendt fra Havsejlerne - HP, og vi startede med at flyve til Bangkok. På floden i Bangkok gik vi så om bord på Anaconda. Derefter gik turen rundt om Malacca halvøen, ned om Singapore og op ad vest siden til Phuket. I Phuket var Flemming skipper, fordi Jan - ejeren af Anaconda - skulle til USA og holde jul sammen med sin kone. Ved Phuket sejlede vi rundt en måneds tid, og vi holdt jul på Ko Phi Phi. Derefter gik turen igen sydpå mod Singapore. Flemming stod af på øen Penang og tog med bussen derfra til Kuala Lumpur. Her mødtes de 2 sejlende mænd med deres koner - for sammen at holde en måneds ferie. Anna - HP's kone -  og Elise fulgtes ad på flyveturen fra København til Malaysia. Fra Kuala Lumpur tog vi alle 4 flyet til Borneo, til den malaysiske provins Saba, hvor vi var i ca. 14 dage. Vi var bl.a. ude og se orangutanger, og vi så også røven af næseaber i urskoven. Fra Saba fløj vi tilbage til Malaysia til den skønne ø Langkawi, hvor vi var ca. en uge. Derefter gik turen via Malacca tilbage til Kuala Lumpur. Her følger nogle billeder fra vores oplevelser i Østen.

Klargøring af bål til stegning af fisk på øen Robinson i Malaysia Anaconda for anker ud for øen Robinson i Malaysia
IMG_5253 IMG_5281
Udsigt over Ko Phi Phi i julen 2007 Juleaften på H.C. Andersen på Ko Phi Phi 2007
IMG_6164 IMG_6382
Aber i Saba Regnskov Sidste aften i Kuala Lumpur

080315 Oscars Fødselsdag

Oscar er den første af børnebørnene, som fylder år i det nye år. Fødselsdagen blev fejret i hjemmet i Rungsted.

IMG_7232 IMG_7258
LEGO og Star Ware er sagen for tiden Oscar bliver 6 år

080413 Cirkus Arena og Flemmings Fødselsdag

Traditionen tro startede foråret med en tur i Cirkus Arena med hele familien. Efter cirkus blev Flemmings fødselsdag holdt i Frederikssund. Her er nogle billeder fra begivenhederne.
Hele familien i Cirkus Arena i foråret 2008 Flemmings fødselsdag

080530-080606 Grønland

I julekalenderen fra SAS 2007 havde vi købt en rejse til Grønland (Kangerlussuaq ). Den var bestilt til at vare i godt 2 uger. Det var en flot oplevelse at besøge indlandsisen og opleve den enestående natur i Grønland. 1 uge havde været passende i Kangerlussuaq (tidligere Sønder Strømfjord), så har man set det hele mindst 2 gange. Vi undersøgte muligheden for at komme videre til Jakobshavn. Det kunne godt lade sig gøre, men det var for dyrt for vores pengepung. Vi ændrede planer og købte en enkeltbillet hjem med Air Greenland efter en god uges ophold. Vi boede på vandrehjemmet - et udmærket sted, men en smule mere primitivt end herhjemme og dobbelt så dyrt. Der var sol de fleste af dagene - op til 20 grader, så vi lejede cykler og kørte lidt rundt i området. Det var udmærket til at holde de utroligt mange myg væk. En dag var vi med traktor ud til indlandsisen (30 km væk). Vi gik på isen - som er 2 km tyk, og vi så moskusokser, sneharer og rensdyr på vejen derud.

Bræ ved kanten af indlandsisen i Kangerlussuaq / Søndre Stroemfjord Udsigt fra Køkkenfjeldet i Kangerlussuaq / Søndre Stroemfjord

80613 Sejlads med dampskibet Skjelskør på Roskilde fjord

I Frederikssund har vi en forening, som holder et flot dampskib: "Skjelskør". De havde her i forsommeren indbudt de "nye" beboere på Sydkajen til en gratis sejltur på fjorden. Her er nogle flotte billeder fra turen. Der er også nogle spændende billeder fra den "gamle dames" indre ædlere dele.

Dampskibet Skjelskør til kaj i Frederikssund Sejlads med Skjelskør på Roskilde Fjord

080719 Sommerferie 2008

Bittes fødselsdag

Sommerferien startede med, at vi tog til Jylland til Bitte og Carl i Hovedgård -  Bittes 60 års fødselsdag skulle fejres.

IMG_3394 IMG_3452
Fødselsdagen blev holdt i et stort telt i deres have Bitte og Elise - i baggrunden - ordner lige verdenssituationen

Jylland rundt

Efter fødselsdagen kunne vi de næste 2 dage lige nå og se resten af Jylland. Sammen med Annette, Oscar og Camille var vi bl.a. inde og se Øm Kloster, Kattegat centret i Grenå og Moesgård museum ved Århus. Her er nogle billeder fra turen.

Oscar studerer skeletterne på Øm Klostermuseum Oscar, Annette og Camille på Øm Kloster

Sejltur på Dalsland kanalen

Sommerferien fortsatte med, at vi sejlede til Sverige til Dalsland kanalen. Vi startede fra Frederikssund. Turen gik via Torekov til Göteborg og derfra ad Göta Elven til Vänern. Indsejlingen til Dalsland Kanalen ligger på den anden side Vänern ved Köbmannebro. Vi sejlede på Dalsland kanalen en god uges tid, inden hjemturen gik tilbage ad samme rute som udturen. Her er nu nogle flotte billeder fra turen.

Vores skib på opdagelse på Dalsland Kanalen i Sverige På vej op i en sluse på Dalsland Kanalen i Sverige

080811 Sejerø

Vi sluttede vores ferie på Sejerø, hvor vi den sidste dag i ferien stod meget tidligt op - kørte til Havnsø og tog den første færge til Sejerø. På havnen stod Carsten og tog imod os for at køre os hjem til Laila til et veldækket morgenbord. Vi var så på rundtur på hele Sejerø og opleve alle minderne fra vores år derovre samt se de mange forandringer, der er sket i de sidste år. Dagen sluttede af med en omgang Sejerø rødspætter på kroen. Vi overnattede hos Laila og Carsten og drog derfra meget tidligt næste morgen for at køre direkte til Frederikssund og derfra på arbejde til kl. 9.

IMG_5159 IMG_5129
Udsigt fra Sejerø Fyr Laila og Elise ved Svaleklint på Sejerø

080823 Marias fødselsdag 2008

Så blev det dagen, hvor Maria blev 5 år. Hele familien var samlet hos Kirsten og Henrik i Espergærde.

Maria får hele 2 lagkager til sin 5 års fødselsdag

080907 FTLF sejler træf i Jyllinge

Langtursejlerne havde i efteråret indkaldt til træf i Jyllinge, som ligger lige syd for Frederikssund. Vi sejlede derned i vores "nye" båd og festede sammen med 50 andre sejlere i 3 dage. Her er nogle billeder fra et hyggeligt sejlertræf.

Stranden ved Jyllinge Hele selskabet samlet ved den gamle havn i Jyllinge

080920 Efterår i Prag

Nu var der pludselig en ekstra fridag om ugen. Det blev straks udnyttet til et udvidet weekend ophold i Prag. Det var - som sædvanlig - et spændende besøg med hele 3 aftener i teatre til ballet og operaer. Det var 8. gang vi besøgte Prag siden 1990 - men dog første gang, at vi fløj dertil.

Udsigt mod Karlsbroen i Prag Elise på værtshus i Prag

080926 Daniels fødselsdag 2008

Fødselsdagen blev fejret ved, at alle gæsterne mødtes på en skov-legeplads i nærheden af Nøddebo. Der startede vi med langbold og afsluttede med at bage snobrød. Herefter kørte vi til Espergærde og fik serveret aftensmad og lagkage. Daniel er netop startet i 1. klasse og blev 7 år.

Daniel og farfar er ved at klargøre pinde til at bage snobrød på Så bages der sno brød

080927 Camilles fødselsdag 2008

Det yngste barnebarn blev 4 år. Vi mødtes sammen med hele Pers familie hos Annette og Per, så vi var omkring 22 samlet for at fejre Camille. Det største hit var en 2 hjulet cykel - uden støttehjul.

Camille får en lagkage med kun 4 lys på sin fødselsdag Selv om man kun er 4 år kan man sagtens lære at cykle på kun 10 minutter

081012 Tur til Ribe - "Sort sol"

Vi havde besluttet, at vi ville tage til Vadehavet i Sønderjylland for at se "Sort Sol". En tre dages tur blev planlagt, og der blev bestilt overnatning for 2 nætter på Ribe Vandrehjem. Vi ville komme om fredagen og rejse hjem søndag.
Vi tog i bil til Ribe og blev indlogeret på vandrehjemmet. Klokken var ikke mere end omkring 17 - vejret var godt - så vi kunne lige nå at se "Sort Sol". Vi spurgte på vandrehjemmet, hvor sandsynligheden var størst for at se "Sort Sol", og vi fik anvist et sted i den sydlige ende af byen. Der kørte vi til, og vi blev ikke skuffet. Vi fik set den "Sorte Sol" - i næsten en hel time, inden stærene endelig gik til ro i sivene. Om aftenen var vi inde på en berømt restaurant, hvor vi fik serveret en lækker stenbider.
Lørdag morgen var vi før kl. 10 ude ved det sted i Vester Vedsted, hvor bussen til Mandø skulle afgå. Bussen var en stor tohjulet, overdækket vogn trukket af en stor traktor, og vi kørte ud i Vadehavet ad Låningsvejen til Mandø. Her var vi først inde og se den nyrestaurerede mølle. Derefter gik vi med vores guide gennem byen over klitten til Vesterhavet, hvor vi bl.a. så stormflodssøjlen, med markering af 1981-stormfloden, hvor digerne omkring Mandø blev gennembrudt. Orkanen i 1999 var markeret højere oppe på søjlen; men i 1999 var diget blevet forhøjet. Desuden var det så heldigt at orkanen kom ved lavvande, så diget var ikke blevet gennembrudt. Turen til Mandø afsluttedes med, at vi var inde og se Mandøs spændende lille kirke.
Søndag kørte vi først ud til Kammerslusen, der regulerer vandudløbet fra Ribe å ud til Vadehavet. Derefter kørte vi ud til Vadehavscenteret, hvor vi så en spændende film om Vadehavet. Dagen sluttede vi med en rundtur i det solbeskinnede Ribe. Vi var oppe i Domkirkens store tårn. Koret i kirken er flot udsmykket med moderne dansk kunst af Carl-Henning Pedersen se her: http://iloapp.art-i.dk/gallery/chpeamuseum?Album&album=2
På vejen hjem var vi forbi Tobøl - en lille landsby nordøst for Ribe. I Tobol så vi den gamle skole, hvor Elises bedstefar og far begge boede og var skolelærere i årene omkring år 1900. De har begge skrevet om deres oplevelser, som er blevet samlet af af Knud Aage Bruun i bogen: "En skolehistorieTobøl Skole" fra 1984.

Sort sol ved Ribe Ribe Domkirke

081019 Græskarkoner i Espergærde

Vi nærmer os Allehelgensaften, så det er tiden, hvor græskarkonerne skal produceres. Til det formål har morfar indkøbt 4 store græskar og sammenkaldt villig arbejdskraft - alle 4 børnebørn - i Espergærde. Her er nogle billeder fra produktionen.

Så er det ved at være Allehelgensaften, og der skal laves græskarkoner

081101 Efterår i Sommerhus

Det er blevet sidst på efteråret og tid til at pakke sommerhuset ned for vinteren

081129 Jyllandstur til Herning og Aalborg

Den sidste weekend i november måned 2008 havde vi planlagt en tur til Jylland. I Ribe havde vi set Carl-Henning Pedersens flotte udsmykning af Domkirken. Vi havde derved fået lyst til at se flere kunstværker af CHP. I Herning ligger der et museum, som udstiller billeder af Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts - hans kone. Fredag - den første dag - gik turen så til Herning. Vi så det spændende museum. Derefter gik turen til Viborg, hvor vi var inde og se domkirken, som er udsmykket af Joakim Skovgård. Til sidst gik turen videre til Hobro, hvor vi indlogerede os på vandrehjemmet.

Næste dag fortsatte vores tur mod Ålborg. I Ellidshøj gjorde vi holdt for at se kirken. Turen fortsatte nu mod Visse, hvor vi boede i begyndelsen af 70'erne. Nordjyllands Kunstmuseum i Ålborg var vores næste stop. Her benyttede vi især besøget til at se Cobra-kunst. Turen gik nu mod Ålborg centrum, hvor vi parkerede foran Budolfi Domkirke. Vi osede rundt i den juleudsmykkede by og sluttede turen på Duus's Vinstue i kælderen i Jens Bangs Stenhus. Vi satte nu kursen mod Rold Gamle Kro, hvor vi efter en herlig middag gik til ro.

Vi havde meget - vi skulle nå den sidste dag - så vi stod tidlig op og startede med et veltillavet morgenbord. Derefter satte vi kursen mod Udbyhøj, hvor vi tog færgen til Djursland. I Udby var vi inde og se den lille kirke. Derefter fortsatte vi mod Grenå, hvor vi var inde og lægge kranse på mine forældres grav. Turen fortsatte nu mod Ørridslev ved Hovedgård, hvor Elises forældre er begravet. Derefter gik turen i tæt tåge - over Fyn hjem til Frederikssund.

Carl-Henning Pedersens Museum i Herning Jens Bangs Stenhus i Ålborg - med Duus Vinkælder

081207 København juleudstilling

En dag i december tog Flemming ind til København for at se juleudstillinger. Her er nogle flotte billeder fra turen.

Skøjtebanen på Kongens Nytorv er en af Københavns smukkeste skøjtebaner med udsigt til D'Angleterre. .